Završena je i sedma godina provedbe programa Treninga životnih vještina koji se u Zadarskoj županiji provodi od 2010. godine u sklopu Plana za zdravlje stanovnika Zadarske županije. Nositelj programa je Zavod za javno zdravstvo Zadar (Služba za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti), a program su omogućili Zadarska Županija i Grad Zadar.
Trening životnih vještina (Life Skills Training Programme) je školski preventivni program kojeg je razvio vodeći američki stručnjak u području prevencijske znanosti (psiholog Gilbert Botwin), a koji je nastao na osnovu rezultata 30 znanstvenih studija. Prepoznat je kao primjer dobre prakse u okviru školskih preventivnih programa od strane američkih vladinih agencija za obrazovanje i suzbijanje ovisnosti (U.S. Department of Education and the Center for Substance Abuse Prevention). Slijedom toga se 1995. godine počeo primjenjivati u obrazovnom sustavu SAD-a, a danas se provodi u 50 američkih država te u više od 30 zemalja izvan SAD-a, uključujući i veliki dio europskih zemalja. Među europskim zemljama u kojima se program provodi je od 2005. godine i Republika Hrvatska. Naime, te je godine Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko goranske županije dobio od autora odobrenje za provedbu.
Ovaj program uključuje objektivne informacije o sredstvima ovisnosti kao i usvajanje niza psihosocijalnih vještina (donošenje odluka, komunikacije, suočavanje s ljutnjom i anksioznošću, rješavanje sukoba itd.) koje povećavaju kompetenciju mladih u aktivnom odupiranju vršnjačkom pritisku – kao izuzetno važnom faktoru rizika za početak konzumacije sredstava ovisnosti. Cilj mu je smanjenje učestalosti i intenziteta konzumiranja sredstava ovisnosti, kao i odgoda prvog konzumiranja.
Rezultati evaluacijskih istraživanja koja su provedena i u inozemstvu, i kod nas ukazuju na slijedeće:
1. smanjenje uporabe duhana, alkohola i marihuane do 75%.
2. dodatne radionice održavaju efekte prevencije
3. efekti traju do 6 godina
4. smanjuje se kombinirana uporaba više droga do 66%
5. smanjuje se korištenje inhalanata, opojnih sredstava i halucinogena
6. djelotvoran je kada ga provode učitelji, vršnjački „vođe“ ili zdravstveni djelatnici.
RADIONICE ZA UČENIKE
”Trening životnih vještina” se provodi kao serija od 13 radionica za učenike šestih i 10 radionica za učenike sedmih razreda. Radionice provode razrednici i/ili stručni suradnici na satu razredne zajednice. Provedbu programa u školi koordiniraju školski koordinatori u suradnji s djelatnicima Službe za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti.
Radionice o alkoholu, marihuani i pušenju pružaju učenicima osnovne informacije o tim sredstvima ovisnosti i posljedicama njihove zlouporabe, dok kroz radionice na temu vršnjačkog pritiska i asertivnosti uče vještine koje mogu primijeniti u situaciji socijalnog pritiska za korištenje psihoaktivnih tvari. Ostale radionice posvećene su razvijanju osobnih i socijalnih vještina važnih za razvijanje opće kompetencije i smanjenje motivacije za korištenje sredstava ovisnosti.
ŠKOLSKA GODINA 2016./2017.
U šk. godini 2016./2017. za sudjelovanje u programu prijavile su se 34 osnovne škole Zadarske županije. Time je u program uključeno 78 šestih razreda (1520 učenika) i 77 sedmih razreda (1414 učenika), što čini oko 91% od ukupno upisane djece te dobi.
Za vođenje radionica prijavilo se 146 razrednika i stručnih suradnika, a za koordiniranje programom u većim školama prijavljeno je 9 koordinatora od kojih dvoje ujedno vode i radionice s učenicima. Tijekom godine, zbog odlaska voditelja na bolovanje ili drugo radno mjesto, programu se kao zamjena priključilo još 3 novih razrednika, što čini ukupno 158 razrednika i stručnih suradnika izravno uključenih u program.
EVALUACIJA PROGRAMA OD STRANE VODITELJA
Nakon svake odrađene radionice voditelji su morali ispuniti evaluacijski list u kojem su između ostalog trebali procijeniti razinu interesa i aktivnosti učenika i razinu svog zadovoljstva radionicom. Dobiveni su sljedeći podaci:
U sedam godina provedbe programa u Zadarskoj županiji puno smo (kao djelatnici Zavoda, Službe za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti) toga naučili i prikupili dragocjeno iskustvo koje će nam svakako olakšati provedbu sličnih preventivnih programa u budućnosti. Upoznali smo stotine nastavnika koji predano i motivirano podučavaju djecu, a kroz radionice u sklopu “Treninga životnih vještina” dobili su priliku da nauče nešto novo i bolje upoznaju i sebe, i djecu. “Trening životnih vještina” zasigurno ima i imat će važno mjesto u školskim preventivnim programima Zadarske županije.